کد مطلب:227892 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

واپسین کلام
بی گمان بقای مذهب راستین شیعه، به وجود اهل بیت عصمت و طهارت و ذریه ی گرانقدر آن ها گره خورده است. هر انسانی كه دست تمسك و نیاز به سوی آنان دراز كرده، نجات یافته و هر كس كه از صراط آن ها تخلف ورزیده، به ورطه ی نابودی افتاده است. از این رو، باید به احیای امر آل محمد صلی الله علیه و آله پرداخت و تعالیم آنان را - همانگونه كه هست - شناخت و به دیگران شناساند، و در این راستا، به احیای همه ی مواریث انبیا و اوصیا پرداخت، بنابراین نباید دریای بیكران را چون بركه ای نمایاند و خورشید فروزان را چون شمعی شناساند. سرمایه ی ما، ولای اهل بیت علیهم السلام است. از رهگذر همین محبت و دوستی است كه به سرچشمه ی معارف دین می رسیم و روح تشنه و عقل عطشناك خویش را از زمزم فضایل و مناقبشان سیراب می كنیم و آینه ی دل را صفا و جلا



[ صفحه 167]



می بخشیم.

كسانی كه می پندارند از هدایت قرآنی، بی دلالت معصوم ره به جایی می بردند، غافلند. آنان در تاریكستان روح مرده ی خویش از حیات حقیقی محرومند، زیرا بدون تمسك به اهل بیت علیهم السلام، دریچه ی سعادت به روی انسان گشوده نمی شود. امام، هدایتگر افكار و اعمال و اخلاق است. شیعه نیز باید پیروی از معصوم - در فكر و عمل و رفتار - را سرمشق خود قرار دهد. آن كه شالوده ی اندیشه و عملش، و نیز خط سلوك و رفتارش را با خط ائمه علیهم السلام منطبق نسازد شیعه نیست.

انس و الفت، همدلی و همفكری، تعاون و تعاضد، و تعبد و تفقد باید سرلوحه ی رفتار پیروان خط ائمه قرار گیرد. به راستی جز شیعه كیست كه احیاگر مكتب اخلاقی ائمه باشد؟ مگر نه این كه معصومین علیهم السلام در تعالیم هدایتگر خود به پیروان شایسته ی شان فرموده اند:

ای گروه پیروان ما! وصیت های ما را بشنوید و درك كنید؛ پیمان ما را با دوستانمان بشناسید؛ در گفتارتان صادق باشید؛ به خاطر ایمانی كه دارید، به دوستانتان نیكی كنید؛ با دل هایتان به مردم محبت نمایید؛ به فقیرانتان رسیدگی كنید؛ در كارهایتان همدل و همراه باشید؛ پس از یقین شك نكنید و بعد از اقدام از روی ترس عقب نشینی نكنید؛ هرگز مودت و محبت خود را نسبت به بیگانه و اجانب قرار ندهید؛ كارتان



[ صفحه 168]



جز برای خدا نباشد؛ هرگاه وعده می دهید، وفا كنید؛ آنگاه كه امانتی را پذیرفتید، ادا كنید.

آیا ما در راستای پیاده كردن چنین دستوراتی هستیم؟!

باید بدانیم كه امروز عمل شیعه همچون نوری است كه دل های حق جو را روشن می سازد و تشنگان معنویت را با این خاندان پیوند می دهد. امروز راه امامان علیهم السلام، «رهرو» می خواهد و «پیرو» می طلبد؛ كجایند پیروان راستین؟ كه سعادت دنیا و آخرتشان در پیروی صادقانه از آنان است.



اگر ناقابلیم و شرمساریم

به جز عشق شما، چیزی نداریم



شما در ظاهر و باطن امیرید

عنایت كرده، دست ما بگیرید